• دوشنبه ٢٧ ارديبهشت ١٤٠٠-١١:٠٣
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢١٥٣٢
میرلوحی در گفتگو با امتداد مطرح کرد:

هنوز ۴هزار و ۲۰۰ میلیاردتومان به قیمت سال ۹۳ از طلب شهرداری باقی مانده

در این پرونده، مشخص است که یکی از امضاکنندگان قالیباف و یکی دیگر از امضاکنندگان، عیسی شریفی بوده است. تقاضای ما این است که رئیسی به این مسئله ورود کند.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از امتداد: روز یکشنبه هفته جاری رئیس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران، گزارش تحقیق و تفحص پیرامون مبانی حقوقی و گزارش عملکرد قراردادهای شرکت رسا تجارت و واگذاری املاک موسوم به طرح ۳ شهید را در صحن این نهاد قرائت کرد. گزارشی که با واکنش‌های زیادی از سوی افکار عمومی همراه شده است.

سید محمود میرلوحی، رئیس کمیته اقتصادی و تنظیم مقررات شورای شهر تهران در گفتگویی با امتداد، ضمن اشاره به این گزارش تحقیق و تفحص و تخلفات مطرح شده در آن، اظهار داشت: طی روزهای گذشته، گزارش این تحقیق و تفخص، پرده از تخلفات گسترده‌ای در دوره مدیریت شهری پیشین برداشته که جای تاسف دارد. به عنوان نمونه در توافق مربوط به بنیاد تعاون سپاه با شهرداری تهران، یک توافقنامه‌ای، بدون مجوز قانونی و اجازه شورا امضا شده و از صدر تا ذیل آن، اشکالات حقوقی گسترده داشته است.

وی افزود: عدم توازن بین طرفین توافق از دیگر تخلفات آن بوده که حتی محرمانه اعلام شده است. این توافق در ساختار شهرداری و مشخصا، سازمان املاک در جریان بوده که هر ملکی را که آقایان در سپاه اراده می‌کردند، بدون هیچ ان قلتی در اختیارشان قرار می‌دادند. این توافقنامه، سه ضلع داشته است. یک ضلع آن قرارگاه بوده که بنا شده تا به فعالیت عمرانی در حوزه مترو به صورت نسیه بپردازد و بعد هم از طریق ضلع سوم که بنیاد تعاون سپاه است، پول خود را دریافت کند. بعد هم بنیاد تعاون سپاه به صورت نقد و نسیه، پول خود را از شهرداری وصول کند.

میرلوحی، تصریح کرد: بلافاصله این مثلث متلاشی شده و قرارگاه گفته که ما با بنیاد تعاون کار نکرده و مستقیما پول خود را از شهرداری می‌گیریم. به تعبیر دیگر، قرارگاه در قامت یک شرکت پیمانکار، وعده داده به شکل نسیه، پروژه را انجام می‌دهد و در کنار آن، یک تامین کننده مالی نیز وارد توافق خواهد کرد. همین مسئله را نیز به عنوان مزیت خود در مقایسه با بخش خصوصی مطرح کرده است.

وی ادامه داد: پس از توافق، بلافاصله این مثلث شکسته شده و شهرداری در جایگاه کارفرما و قرارگاه در قامت پیمانکار پروژه را به مانند بخش خصوصی دنبال کرده‌اند. بعد هم عنوان می‌شود که چرا اجازه نمی‌دهند تا بخش خصوصی پا بگیرد و قرارگاه مانع رشد بخش خصوصی می‌شود. همین دست رویکردها پاسخ چنین سوالی خواهد بود. تازه به ادامه مسئله هم که نگاه کنید، باز خود این‌ها، پروژه را به دست پیمانکاران سپرده‌اند و این، نکته‌ای است که باید به آن توجه شود.

این عضو شورای شهر تهران، خاطرنشان کرد: نکته اصلی این است که اساسا، چرا بنیاد تعاون سپاه وارد این توافق شده و به یک ضلع آن بدل می‌شود. بر این مبنا که در ابتدا، تامین مالی را عهده‌دار شده و بعدا در ازای آن، ملک یا پول دریافت کند. امری که اصلا اتفاق نیفتاده و این توافق باید در همان زمان متوقف می‌شده است. از این ۱۲ هزار و ۹۰۰ میلیاردتومانی که مجموع کار مشترک این توافقنامه بوده، حدود ۲هزارمیلیاردتومان مربوط به قبل از سال ۹۳ و بعد از این سال، بالغ بر ۹هزار و ۷۰۰ میلیاردتومان، مازاد ملک و هولوگرام و پرداختی از طرف شهرداری به طرفین دیگر قرارداد بوده است.

وی در ادامه گفت: به این معنی که هم خود بنیاد تعاون سپاه، هم رساتجارت و هم موسسه ثامن، بدون اینکه ماموریت، مسئولیت و فعالیتی از سوی شهرداری به عهده داشته باشند، ملک‌های مختلف، هولوگرام‌ها و همه اختیارات اینچنینی را در دست گرفته‌اند. این نهادها، حتی از منطقه ۶شهرداری، پول نقد دریافت کرده‌اند.

رئیس کمیته اقتصادی شورا، تصریح کرد: به عنوان نمونه، وقتی یک نفر به شهرداری مراجعه کرده تا در ازای پرداخت یک میلیاردتومان، پروانه بگیرد، این‌ها، پشت باجه آمده و به او پیشنهاد می‌دادند که پول را، نه به شهرداری که به آن‌ها بدهد. اغلب این هولوگرام‌ها، منهای اینکه دیگر پول نقد نبوده و پول را آن‌ها به جای شهرداری دریافت می‌کردند، در هنگام پرداخت به شهرداری نیز، ۲۵درصد تخفیف شامل وصول هزینه‌ها می‌شده است.

هنوز ۴هزار و ۲۰۰ میلیاردتومان به قیمت سال ۹۳ از طلب شهرداری باقی مانده

میرلوحی، بیان داشت: از زمانی که ما روی کار آمدیم، بلافاصله خزانه متمرکز تشکیل دادیم و در این مدت از این‌ها، بالغ بر ۴هزار میلیاردتومان در قالب بازپس‌گیری زمین‌ها، روزنامه اطلاعات و سایر طرق پس گرفتیم و در حال حاضر، هنوز ۴هزار و ۲۰۰ میلیاردتومان هم به قیمت سال ۹۳ از طلب شهرداری باقی مانده است. به عبارت دیگر، بالغ بر ۳هزار میلیاردتومان از ۱۲هزار و ۹۰۰میلیارد، تقریبا در سال‌های قبل از ۹۳ به شهرداری پرداخت کردند و بعد از آن هم حدود ۵۰۰میلیارد هم به توافق عمل کردند و متاسفانه بعد شاهد این بودیم که به شکل یک طرفه، دارایی‌های شهر را به تاراج بردند و هنوز به این دارایی‌ها به شکل کامل نرسیدیم.

آئین نامه غیرمعتبر ابلاغی از سوی قالیباف در بهمن ۹۳ باعث شد تا هر کار دلشان خواست با اموال، دارایی‌ها و املاک شهر کنند

وی در ادامه با اشاره به نقش قالیباف در این توافق، تاکید داشت: غیر از اینکه قالیباف، عضو شورای سازمان املاک بوده که به عنوان رئیس، وظایفی در آن داشته، یک اساسنامه غیرمعتبر یا آئین‌نامه مالی غیرمعتبری را ابلاغ کرده و خود این مسئله، منشا مسائل عمده از تاریخ اول بهمن سال ۹۳ بوده است. این آئین نامه، سنگ بنایی شده که ترمز این‌ها بریده و هر کار دلشان خواسته با اموال، دارایی‌ها و املاک کرده‌اند. این ابلاغیه، تخفیف‌های ۵۰درصدی املاک نجومی، به هم خوردن حساب‌های معاملات شهرداری، واگذاری املاک بدون مزایده و به هر قیمت و اختیارات محول شده به هیئت مدیره از سوی قالیباف، جملگی از مواردی است که در آن آئین نامه غیرمعتبر مالی آمده و مبنای این همه انحراف شده است.

در بحث املاک نجومی، ملکی را به قیمت روز می‌خریدند و با ۵۰درصد تخفیف به برخی می‌فروختند!

این عضو شورای شهر پایتخت، تصریح کرد: در ماجرای املاک نجومی نیز به عنوان نمونه، شهرداری از شخصی، ملکی را به قیمت روز خریده و بحث املاک نجومی، همان ملک را با ۵۰ درصد تخفیف فروخته است. این‌ها، اتفاقات عجیبی است مشخص نشده که آقایان در شهرداری چطور به اموال بیت‌المال نگاه می‌کرده‌اند!

در سال ۹۵ در حالی که شهرداری ۹هزار و ۷۰۰میلیارد از بنیاد تعاون سپاه طلب داشته، ۵هزار و ۳۰۰میلیارد استقراض کرده!

رئیس کمیته اقتصادی شورای شهر، یادآور شد: در همین ماجرای توافقنامه با بنیاد تعاون سپاه، این نهاد ۹هزار و ۷۰۰ میلیاردتومان به تاریخ ۱۵ اسفندماه ۹۵ به شهرداری بدهکار بوده و همین شهرداری در همین سال، ۵هزار و ۳۰۰ میلیاردتومان با بازپرداخت ۲۰ و ۳۰ درصدی استقراض کرده است.

میرلوحی، همچنین عنوان داشت: در خصوص همین پرونده توافق با بنیاد تعاون سپاه، امانی و گودرزی، معاونان وقت شهرداری تهران در کلاب هاوس تلویحا عنوان می‌کردند که “ما داشتیم بدهی‌های بنیاد تعاون را صورتجلسه می‌کردیم که شما زود آمدید و مسئله به دوره انتخابات خورد.” نزدیک به ۳سال طول کشیده که ما این موارد را یکی یکی از زیر سنگ بیرون آوردیم و من قول می‌دهم که اگر این صورتجلسه‌ها به دست ما برسد، پرونده ۱۲هزار و ۹۰۰میلیاردتومان به ۱۵هزار میلیارد هم خواهد رسید. این پرونده، هنوز ابعاد پنهان زیادی دارد.

وی در پایان نیز، تاکید داشت: در این پرونده، مشخص است که یکی از امضاکنندگان قالیباف و یکی دیگر از امضاکنندگان، عیسی شریفی بوده است. تقاضای ما این است که رئیسی به این مسئله ورود کند.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: