• پنج شنبه ٢٦ آبان ١٤٠١-١٣:٥٧
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٥٥٥٤
زهرا شمس احسان

ما همانیم که می‌خوانیم

 

 

 ما ایرانیان، از دیرباز تاکنون هر آنچه را که زیسته‌ایم در قالب نثر و نظم نوشته‌ایم و سرگذشت خود را با استفاده از کلمات به دوش کشیده‌ایم.

ما در گذر تاریخ، فتوحات‌مان را برای آنکه مایه مباهات آیندگان باشد، مکتوب کرده‌ایم و شکست‌هایمان را نیز برای آنکه عبرت فردا باشد، حفط نموده‌ایم. افتخار می‌کنیم که تمام ردپای خود در ادوار تاریخ را گاه بر تخته‌سنگ‌ها، گاه بر پوست حیوانات و گاه بر برگه کاغذ نوشته‌ایم و امروز سرافرازیم که کتاب‌ها، راویِ پیروزی، موفقیت، سربلندی و آزادگی ما هستند.

باور داریم که بزرگترین معجزه جاوید بشری، کتابی از جانب خداوند بوده و واژه به واژه این کتاب آسمانی را سرمشقی برای زندگی خود می‌دانیم. جای بسی شکر است که کتاب، این یار مهربان، همواره در کنار ما ایرانیان بوده و در گذر از غم‌ها و شادی‌ها، چه در مراسم فقدان عزیزانمان و چه بر سفره هفت‌سین و شب یلدا با آن مانوس بوده‌ایم. از این رو، هفته کتاب و کتاب‌خوانی به عقیده ما نه تنها روزی برای پاسداشت کتاب است، بلکه فرصتی است برای تقدیر از همه آنانکه علم خود را از گذر حروف و واژه‌ها برای ما به میراث گذاشته‌اند.

باور داریم که کتاب باید جزء لاینفک سبد فرهنگی خانوار ایرانی باشد و برای گسترش روزافزون فرهنگ کتابخوانی از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد؛ لذا کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، به عنوان عضو کوچکی از جامعه دوستدار کتاب، همواره از ایجاد و تجهیز کتابخانه‌های عمومی در سطح شهر حمایت نموده است و تلاش دارد در برنامه‌های آینده نیز این مهم را در اولویت قرار دهد و همواره بر آگاهی‌بخشی عمومی در همه جوانب تاکید داشته باشد. برآن بوده‌ایم که کتابخانه‌های سطح شهر، تمامی سنین شهروندان را پوشش دهد و با توجه به تکثر موضوعی کتاب‌ها، مکان مناسبی برای ارتقای فرهنگ کتابخوانی در اختیار همشهریان قرار دهیم. همچنین برای غنی‌سازی اوقات فراغت شهروندان، کتاب‌هایی در مکان‌های عمومی همچون مترو، مجتمع‌های تجاری و ... در معرض استفاده شهروندان قرار گرفته است.

کتابخانه دیجیتال سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران نیز ظرفیت برخط مناسبی برای شهروندان عزیز است. در کنار این موارد مسابقه و رویداد‌های کتابخوانی، تقدیر از نویسندگان و ... نیز از اقداماتی هستند که به نوبه خود در ترویج کتابخوانی موثر بوده اند. همچنین در تلاشیم با جذب همکاری سایر نهادها، کتابخانه‌هایی در جوار مدارس و پارک‌های پرتردد راه اندازی شود؛ به گونه‌ای که هر شهروند تهرانی به راحتی و با حداقل هزینه بتواند به کتاب، دسترسی داشته باشد.

امیدواریم که تمامی مسئولین با عنایت به فرمایشات مکرر رهبر معظم انقلاب در حوزه کتاب و کتابخوانی، برای ترویج این فرهنگ گام بردارند و از ظرفیت‌های حقیقی و مجازی برای پیشبرد این هدف مهم استفاده نمایند. ما وارث گنجینه‌های متنی بسیار ارزشمندی هستیم که باید ارج بنهیم و آن را برای آیندگان این میهن حفظ نماییم؛ زیرا که «ما همانیم که می‌خوانیم».

 

زهرا شمس احسان - رییس کمیته اجتماعی

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: