• سه شنبه ١٧ بهمن ١٤٠٢-١١:٥٣
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٨٤٢٤
علوی در گزارش کمیته گردشگری و میراث فرهنگی تأکید کرد

ضرورت ارتقاء ایمنی بازار بزرگ تهران

رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران، ضمن ارائه گزارش کمیته گردشگری و میراث فرهنگی در خصوص بازار بزرگ تهران گفت: امیدواریم نسبت به بهسازی معماری بازار با محوریت ارتقاء ایمنی بازار اقدام شود. انتظار ما بر این است که در سازمان نوسازی و شهرداری منطقه ۱۲ برای سال آینده اعتبار ویژه برای این امر در نظر گرفته شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، سید احمد علوی در دویست و چهاردهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در کمیته گردشگری و میراث فرهنگی ، وضعیت بازار در منطقه ۱۲ مورد بررسی قرار گرفت، اظهار کرد: منطقه ۱۲ (هزار و ۲۵۲ هکتار)  وسعت و ۴۵ هزار پارسل دارد و ۲.۴۱ درصد شهر تهران است. چهار هزار پارسل از شهر تهران در محدوده بازار تهران قرار دارد.
وی با بیان اینکه ۷۵ هکتار از ۱۱۲ هکتار محله بازار  بافت فرسوده است؛ یادآور شد: این میزان ۶۶ درصد از کل محدوده و ۸۸ درصد کل پارسل هاست. ۳۰ درصد بازار متعلق به اوقاف است و بیشترین مشکلات ما با اوقاف و سازمان میراث فرهنگی است که ۴۰ درصد بناها و ابنیه بازار میراثی هستند.
علوی با اعلام اینکه استخوان بندی اصلی بازار تهران از گذشته از بازار حضرتی آغاز شده است؛ تصریح کرد: با گذشت زمان بازارهای متعددی به راسته ها اضافه شد و در حال حاضر ۲۰ راسته اصلی و ۶۰۰ سرا و ۷۰ کاروانسرا قدیمی در بازار وجود دارد.
رئیس کمیته گردشگری و میراث فرهنگی  شورا همچنین خاطرنشان کرد: در اول خردادماه از ضلع شرقی بازار تهران بازدید خود را آغاز کردیم و هدف ما مشاهده وضعیت بازار از لحاظ استخوان بندی اصلی بود. ۲۹ خردادماه نیز از نیمه جنوبی و ضلع غربی بازار بازدید به عمل آمد و چند مرکز درشت مقیاس مورد بازدید قرار گرفت.
علوی با تأکید بر اینکه حوزه شهرسازی و بافت تاریخی و حوزه  ایمنی و مدیریت بحران دو مسئله اصلی در مرمت بازار است؛ گفت: مرمت بافت تاریخی باید منجر به ایمنی بازار شود. استفاده از ظرفیت های گردشگری با توجه به هویت فرهنگی، ارائه بسته تشویقی برای مرمت بافت تاریخی، ضرورت حفاظت از عناصر شاخص معماری ایرانی، استفاده از ظرفیت بازاریان برای مرمت راسته ها و استفاده از فضاهای زیرسطحی خیابان خیام برای ساخت پارکینگ موتور و بارانداز  از جمله اقداماتی است که برای مرمت بازار مورد توجه قرار بگیرد.
وی با بیان اینکه راسته های اصلی و تاریخی بازار شامل ۲۵ هکتار از ۱۱۲ هکتار است؛ گفت: ارتقاء کیفیت کالبدی استخوان بندی اصلی بازار از طریق ساماندهی سطح، جداره و کف باید در دستور کار باشد. در حال حاضر این اقدام را سازمان نوسازی و شهرداری منطقه انجام می دهند و کسبه سطح و کف را بازسازی می کنند و مابقی را شهرداری بر عهده دارد.
رئیس کمیته گردشگری  و میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اولویت های ارتقاء وضعیت معماری بازار، گفت: بناهای دارای معماری قاجاری، بناهای بهسازی شده با مشارکت بازاریان و بناهای در مسیر بهسازی بر اساس اولویت ها تقسیم بندی شدند.
وی به اولویت های ایمن سازی بازار نیز اشاره کرد و افزود: بازار روسری فروش ها، لوازم آرایشی و بهداشتی و خرازی ها اولویت اصلی سازمان آتش نشانی برای ایمن سازی است. بازار چرم، لوازم کفش و بازار پوشاک از جمله مجتمع قائم، سرای ملی و سرای آزادی در اولویت های بعدی قرار دارند.
علوی با بیان اینکه در بخش داخلی بازار ۹۲۵ فقره حریق در ۱۰ سال اخیر صورت گرفته که خوشبختانه تلفات جانی نداشته است؛ اعلام کرد: تجهیز و توسعه ایستگاه های آتش نشانی بازار دنبال شود و گودبرداری برای استقرار ایستگاه و تجهیزات انجام شده است.
وی به ۲۸ فقره آتش سوزی با خسارت سنگین در بازار تهران، اشره و اظهار کرد: ۱۴ مورد به دلیل سیم کشی برق بوده و اخطارهای لازم نیز در سال های اخیر داده شده و کمترین توجه از سوی شرکت توزیع نیروی برق تهران را شاهد بوده ایم. سه مورد حریق عمدی، دو مورد به دلیل استفاده از سیلندرهای گاز، دو مورد به دلیل افتادن اشیاء مشتعل، یک مورد فرود بالن آرزوها در چهارشنبه سوری، دو مورد سهل انگاری و چهار مورد آتش سوزی به دلیل سهل انگاری در زمان جوشکاری  بوده است.
رئیس کمیته گردشگری شورا با بیان اینکه ۳۰ درصد از مالکیت بناها در اختیار سازمان اوقاف است؛ تأکید کرد: اتاق اصناف در خصوص ماده ۱۷ و ۳۷ قانون نظام صنفی را کنترل نمی کنند و صنوف پرخطر را تفکیک نکرده است.
وی افزود: عدم استحکام سازه ها، عدم توجه به ایمن سازی سازه ها، وجود سقف های شیروانی چوبی و پلاستیکی ، بهره برداری از فروشگاه های تحت فشار، حضور دائمی کارگران، عدم همکاری میراث فرهنگی و اوقاف و جمعیت بالای بازار به ویژه در ایام منتهی به عید و حضور چهار میلیون نفر در این فضا از جمله دلایل و زمینه های ناایمن بودن بازار به شمار می رود.
علوی با بیان اینکه کمیته ستاد بازآفرینی پایدار و کارگروه مربوطه در شهرداری منطقه ۱۲ برنامه ایمن سازی بازار را تدوین کرده اند اما باید پاسخ داده شود که تا چه میزان مؤثر بوده است؛ تأکید کرد: امیدواریم نسبت به بهسازی معماری بازار با محوریت ارتقاء ایمنی بازار اقدام شود. انتظار ما بر این است که در سازمان نوسازی و شهرداری منطقه ۱۲ برای سال آینده  اعتبار ویژه برای این امر در نظر گرفته شود.
وی همچنین تصریح کرد: تثبیت فضاهای پشتیبان بحران، استقرار ایستگاه آتش نشانی و تجهیزات و سیستم مانیتورینگ در بازار از جمله درخواست های ما برای ارتقاء ایمنی بازار است.
عضو شورای شهر تهران با تأکید بر لزوم تعریف بسته تشویقی برای مشارکت بازاریان جهت ارتقاء ایمنی بازار، ابراز امیدواری کرد که اقدامات مناسبی برای بازار بزرگ تهران صورت بگیرد.
 
کد خبر: 2-214

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: