• سه شنبه ٢٤ بهمن ١٤٠٢-١٥:٤٠
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٨٤٥٣
تشکری هاشمی مطرح کرد:12-215

تعیین بهای خدمات پارک حاشیه‌ای پایتخت / شهرداری به آشفتگی و بی انضباطی معابر شهر پایان دهد

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران از تعیین بهای خدمات پارک حاشیه‌ای پایتخت خبر داد و همچنین خواستار پایان دادن شهرداری به آشفتگی و بی انضباطی معابر شهر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در دویست و پانزدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران و در جریان بررسی لایحه تعیین نرخ بهای خدمات حق توقف پارک حاشیه شهر تهران،گفت: نرخ حق توقف پارک حاشیه‌ای  وسایل نقلیه در معابر مجاز شهر تهران بر اساس مدت زمان پارک، به ازای هر نیم ساعت تا دو ساعت اول برای خودروهای سواری و  وانت مبلغ  ۳۰۰۰ تومان و به ازای هر نیم ساعت بیشتر  بعد از گذشت ۲ ساعت مبلغ ۳۹۰۰ تومان خواهد بود. 
وی ادامه داد: نرخ پایه حق توقف پارك حاشيه‌اي وسایل نقلیه در معابر مجاز شهر تهران بر اساس مدت زمان توقف برای کامیونت و مینی بوس 6100 تومان و به ازای هر نیم ساعت بیشتر  بعد از گذشت ۲ ساعت، مبلغ ۷۵۰۰ تومان پیش بینی شده است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به نرخ حق توقف موتور سیکلت در پارک‌های حاشیه‌ای گفت:  نرخ حق توقف موتورسیکلت در پارک‌های حاشیه‌ای برابر با 20 درصد تعرفه های مربوط به اقسام معابر رتبه بندی جدل  گفته شده است. 
وی با اشاره به قراردادهای پارک حاشیه ای بیان کرد:  در حال گذراندن آخرین روزهای ماه بهمن هستیم اما هنوز قرارداد پیمانکاری پارکبان‌ها در تهران به مرحله اجرا در نیامده. این بسیار بد است که درآمدهای شهرداری تهران هدر رود و بی‌انضباطی در معابر شهرداری تهران رخ دهد تقاضای من از شهرداری تهران این است تا به فوریت، قراردادها را به سرانجام برساند تا این آشفتگی به نظم و انضباط برسد. 
تشکری هاشمی درخصوص جزئیات لایحه تعیین نرخ بهای خدمات حق توقف پارک حاشیه شهر تهران گفت: نرخ حق توقف پارک حاشیه‌ای وسایل نقلیه باید به صورت هوشمند و از طریق ثبت مشخصات وسایل نقلیه در سامانه تهران من یا سایر درگاه‌های پرداخت الکترونیک شهرداری تهران پرداخت شود و هیچ پرداختی غیر از این درگاه‌ها قابل قبول نیست. همچنین در صورتي كه حساب تهران من شهروندان، دارای اعتبار ريالي كافي باشد؛ نرخ حق توقف پارك حاشيه‌اي وسیله نقلیه آنها  در هر مرتبه ثبت پارك حاشيه‌اي، با لحاظ ضريب خوش حسابي، نه دهم (9/0) محاسبه مي‌شود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد:  بهره‌برداران از فضاهای پارک حاشیه‌ای مکلفند ظرف مدت ده روز کاری از تاریخ دریافت پیامک بدهی حق توقف پارک حاشیه‌ای، نسبت به پرداخت و تسویه بدهی اعلامی اقدام نمایند. در صورت عدم پرداخت بدهی، به صورت ماهیانه دو درصد و تا سقف بیست و چهار درصد سالیانه، جریمه بدهی بر میزان بدهی اعلامی افزوده خواهد شد. همچنین بهای خدمات حق توقف پارک حاشیه‌ای وسایل نقلیه دارای پلاك معلولین و جانبازان در محل مخصوص پارک حاشیه‌ای آنها، با اعمال ضریب صفر محاسبه خواهد شد.
 
اقراریان: به ازای اشغال فضای پارک عمومی توسط مغازه داران، عوارض تعیین شود
رئیس کمیته نظارت شورا در ادامه روند بررسی لایحه فوق، در خصوص پارک طولانی مدت خودروهای نیسان وانت در یکی از خیابان‌های تهران، تذکر داد: گاهی پارک این خودروها در برخی خیابان‌های تهران مانند خیابان اکباتان، به اندازه‌ای طولانی می‌شود که یا این خودروها از آن کارویژه خود یعنی حمل و نقل خارج می‌شوند، یا تبدیل به مغازه تجاری فرد می‌شوند که به عنوان انبار از آن استفاده می‌کنند و یا تبدیل به فروشگاه می‌‎شوند که این امر نابسامانی بسیار جدی‌ای را در نقاط مختلف شهر ایجادکرده است.
وی در ادامه افزود: مسئله دیگری که ما در این خصوص با آن مواجه هستیم؛ این است که فضای پارک عمومی، گاهی توسط برخی از مغازه‌داران اشغال می‌شود. لذا پیشنهاد می‌شود برای جلوگیری از این مسئله، به ازای اشغالی که صورت می‌گیرد؛ عوارضی تعیین شود. یعنی باید یک فرمول بازدارنده لحاظ تنظیم شود تا کسی از حریم شهری بهره برداری اختصاصی و اقتصادی نکند. 
پرویز سروری، نایب رئیس شورا ضمن تأیید تذکر اقراریان، در توضیحاتی تکمیلی گفت: این مسئله مهمی بوده و متأسفانه رو به ازدیاد است. شهرداری باید در این باره اقدامی عاجل انجام دهد که اگر اقدامی صورت نگیرد؛ شاهد گسترش این پدیده و ایجاد نابسمانی و مزاحمت برای مردم شهر خواهیم بود. امیدواریم اقدام مؤثری در این رابطه صورت گیرد. 
 
امانی: این طرح باید صددرصد مکانیزه شود
عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز با بیان اینکه سال گذشته هم درخصوص پارک حاشیه‌ای تذکر داده شد اما اجرایی نشد؛ اظهار کرد: ما در اینجا در حال بحث در رابطه با موضوعی هستیم که هنوز به طور کامل اجرایی نشده است تا بتوانیم از تجربه آن برای اصلاح این لایحه استفاده کنیم.
وی افزود: نکته بعدی اجازه استفاده از عوامل انسانی در این طرح است در صورتی که تأکید فراوان شده بود که این طرح باید صددرصد مکانیزه شود. استفاده از عوامل انسانی تبعات و حاشیه ایجاد می‌کند. 
 
هرمزی: تأکید ما بر هوشمندسازی است
معاون حمل و نقل شهرداری در پاسخ به تذکرات اعضا در این باره با تأکید بر اینکه نتوانستیم قرارداد پارک حاشیه ای را به طور کامل اجرایی کنیم؛ گفت: امیدواریم تا پایان سال با همکاری بانک شهر این قرارداد را نهایی کرده و گزارش آن را ارائه دهیم.
هرمزی با بیان اینکه شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل باید برای مشاغل مزاحم اقدام کند و بر اساس قانون، از دست ما خارج است؛ تصریح کرد: هیئت وزیران مصوب کرده که از طریق عوامل انسانی یا از طریق هوشمندسازی، طرح پارک حاشیه ای اجرا شود اما تأکید ما بر هوشمندسازی است.
وی با بیان اینکه میزان افزایش نرخ پارک حاشیه ای در سال آینده نسبت به امسال ۳۲ درصد است؛ اظهار کرد: نرخ در سال قبل ۲ هزار تومان بود که امسال به سه هزار تومان رسیده است.
در نهایت، لایحه تعیین نرخ حق توقف پارک حاشیه‌ای در شهر تهران در سال ۱۴۰۳ با اکثریت آراء اعضاء مصوب شد. 
 
گزارش تصویری این جلسه را در لینک زیر ببینید:
yun.ir/byj5t
 
کد خبر:12-215

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: