• يکشنبه ٢٦ فروردين ١٤٠٣-١٦:٣٨
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٨٦٧٨
آقامیری تذکر داد: 12-227

شهرداری تهران در صدور فیش عوارض ساختمانی ردیف ها را تفکیک کند / عدم تفکیک فیش عوارض تضییع حقوق مردم است

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران گفت: سازمان تأمین اجتماعی با دریافت 25درصد عوارض صدور پروانه ساختمان، عملاً خدمتی را به کارگر و کارفرما نمی دهد و صدایی از کسی در نمی آید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، حجت الاسلام و المسلمین سید محمد آقامیری، رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران در دویست و بیست و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: در رابطه با بحث بیمه تأمین اجتماعی که یک مصوبه ای مجلس شورای اسلامی در تاریخ 22 شهریور 1402 دارد که در تاریخ 12 مهر 1402 توسط رئیس جمهور محترم ابلاغ شده است (البته این بحث بیمه تأمین اجتماعی که درصدی را روی عوارض پروانه ها می گیرند قبلا هم با درصد های مختلف اعمال می شد) که از 10 و 12 درصد شروع شده و الان به 25 درصد رسیده است.
او افزود: طبق بند الف  ماده واحده، سازمان تأمین اجتماعی مکلف است با دریافت 7 درصد حق بیمه از سهم بیمه شده از مأخذ کسر بیمه از کارگران دارای مهارت فنی شاغل مستقیم بعنوان سهم کارگر و معادل 25 درصد مجموع عوارض صدور پروانه ایجاد یا توسعه، احداث و یا افزایش تراکم ساختمان تخریب و نوسازی بنا و تعمیرات اساسی علاوه بر عوارض پرداختی بعنوان سهم مالک پرداخت نماید. یعنی هرکس می رود و پروانه ای می گیرد هر مبلغی که روی پروانه پرداخت می کند سازمان تأمین اجتماعی جداگانه  25 درصد از آن فیش را مطالبه می کند. 
آقامیری در عین حال تأکید کرد: متأسفانه اینجا یک تضییع حقوقی دارد در حق مردم صورت می گیرد که فکر می کنم شهرداری باید اینجا کمک کند تا  به نوعی شهرداری  مقصر شناخته  نشود.
 مثلا کسی که در پایان کار 25 متر خلافی دارد این خلافی حدود 500 میلیون عوارض نظارت فنی برایش صادر می شود که بخشی ناچیز آن  از آن بابت پروانه است و بخش اصلی  آن جرایم و خلافی است که بخش مهم آن هم همین است. برای 25 متر خلافی نهایتا 20 میلیون عوارض پروانه است ولی در بخش عوارض فنی (جرائم و خلافی) چیزی حدود 480 میلیون  در می آید. متأسفانه چون فیشی که صادر می شود فیش تجمیعی 500 میلیونی است و تفکیک نمی شود که بابت این 25 متر چه مقدار  عوارض صدور پروانه است و چه مقدار بابت جرایم و خلافی است، بیمه تأمین اجتماعی روی این 500 میلیون 25 درصد را اعمال می کند و 125 میلیون هم بیمه تأمین اجتماعی بطور جداگانه  مطالبه می کند.
او افزود: نمونه واقعی آن الان وجود دارد که سازنده ای 170 متر در منطقه یک اضافه بنا داشته که 26 میلیارد تومان عوارض نظارت فنی (عوارض +جرایم و خلافی) برایش صادر شده است.که بخش اعظم آن خلافی و جرایم هست. بیمه تأمین اجتماعی روی این 26 میلیارد، 25  درصد معادل 6.5 میلیارد تومان فیش صادر کرده است. وقتی با بیمه تأمین اجتماعی صحبت کردیم که چرا این  رقم صادر شده است، گفته اند که ما کارشناس فنی نداریم که این را تفکیک کنیم و شهرداری باید این را تفکیک کند و ما آن 25درصد را روی عوارض صدور پروانه می گیریم.
آقامیری با بیان اینکه شهرداری تهران باید روی صدور فیش ها این تفکیک را قائل شود، گفت: این ظلم به حقوق مردم است ضعیف و غنی هم ندارد، بیمه تأمین اجتماعی هم به نوعی از سر خودش دارد باز می کند که این کار به ما مربوط نیست. ضمن این که این 25درصد عوارضی هم که گرفته می شود هیچ خدمتی از سوی تأمین اجتماعی به کارفرما صورت نمی گیرد و این جای تعجب است. ما اینجا می خواهیم 10 تا 20درصد هزینه عوارض سالیانه را افزایش دهیم، هزاران صدا درمی آید که روی قیمت مسکن تأثیر می گذارد و فلان؛ در حالیکه تأمین اجتماعی بی سر و صدا 25درصد روی عوارض و خلافی و .. دارد می گیرد و هیچ صدایی هم در نمی آید! گویا هیچ کس هم متوجه نمی شود که چه کاری دارد انجام می شود. در قوانین آمده است بیمه تأمین اجتماعی بابت این پولی که می گیرد بابت سهم کارگر است اما چه کارگری؟ کارگری که باید دارای مدرک مهارت فنی باشد. مگر ما چند کارگر داریم که دارای پروانه مهارت فنی هستند؟ وقتی می پرسیم چگونه باید مدرک مهارت فنی بگیرد که در لیست بیمه اسمش رد شود، می گویند باید بروند فیش واریز کنند و یک دوره ای ببینند و سال به سال باید بروند پروانه شان را تمدید کنند.
یعنی شرایطی را برای کارگر گذاشته اید که عملا یک ریال هم خرج کارگر نکنید. یک پولی را مفت و مجانی از کارفرما بگیرید و صرف هزینه هایی که تأمین اجتماعی دارد بکنید بدون اینکه هیچ خدمتی ارائه دهید! این انجام ندادن خدمت یک کار غیر قانونی به نظر می رسد. چون برای این پولی که دریافت می کنید باید یک خدمتی را ارائه کنید.
وی در پایان اظهار داشت: شهرداری تهران روی فیش هایی که دارد صادر می کند این تفکیک را قائل شوند که چه مقدار عوارض صدور پروانه هست  و چه مقدار عوارض نظارت فنی (جرائم و خلافی) است تا تأمین اجتماعی هم فقط روی همان آیتم صدور پروانه 25درصد را که قانونی است اعمال کند.
 
کد خبر: 12-277

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: