• يکشنبه ٢ ارديبهشت ١٤٠٣-١٥:٥٩
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٨٧١٩
مظفر مطرح کرد 11-229

تحقق گام به گام بودجه ریزی مشارکتی با راهبری کمیسیون برنامه و بودجه و ارائه نتایج طرح رصد

رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: بررسی عملکرد مناطق در پروژه های توسعه محلی تملک دارایی سرمایه ای در سال1402 نشان دهنده تحقق 98 درصدی این پروژه ها و رشد 125 درصدی حجم کار نسبت به سال 1401 است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، میثم مظفر، رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران در دویست و بیست نهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، با تبیین سیر تحقق گام به گام بودجه ریزی مشارکتی در این دوره مدیریت شهری، گزارش تجمیعی پروژه های توسعه محلی سال ۱۴۰۲ مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران را ارائه کرد.
مظفر با اشاره به بررسی و رصد چالش‌ها و مطالبات اولویت‌دار محلات شهر تهران از سال 1400 تاکنون گفت: ایده بودجه ریزی مشارکتی از ابتدای دوره ششم در کمیسیون برنامه و بودجه با هدف احصاء چالش ها و مسائل اولویت دار محلات از منظر شهروندان مطرح شد، این ایده با اجرای طرح رصد در سال 1400 با حضور تیم های فنی و کارشناسی پیشرو در محلات و گفتگو با شهروندان آغاز و با حضور میدانی اعضای کمیسیون برنامه و بودجه و گفتگوی مستقیم با شهروندان در محلات ادامه پیدا کرد. در نهایت برگزاری جلسات تخصصی اعضای کمیسیون برنامه و بودجه با معتمدین،کنشگران مردمی و امنای محلات و مدیران شهرداری مناطق، به احصاء پروژه های توسعه محلی مناطق منجر شد. براساس خروجی طرح رصد در سال 1400 بیش از 3000 مسئله و مشکل موضعی در یک نقطه از محله از نگاه شهروندان شناسایی و حدود 30 چالش موضوعی فراگیر که تکرارپذیر در عمده مناطق بود احصاء شده است. 
وی تصریح کرد: در مجموع کمیسیون برنامه و بودجه به دنبال اجرای نظام بودجه ریزی مشارکتی در جهت توسعه محلات مبتنی بر ترجیحات و خواست شهروندان بود و لذا پروژه های توسعه محلی با رویکرد بودجه‌ریزی مشارکتی در بودجه سال‌های 1401 تا 1403 تعریف شده است. این پروژه‌ها شامل 1750 پروژه توسعه محلی در سال 1401، 1520 پروژه توسعه محلی در سال 1402 و 2784 پروژه توسعه محلی در سال 1403 است.
مظفر در ادامه عنوان کرد: کمیسیون برنامه و بودجه با یک هدف گذاری معین و یک برنامه منسجم، گام به گام به سمت تحقق بودجه ریزی مشارکتی حرکت کرد و در نهایت شهرداری تهران در راستای تحقق این رویکرد بستر مناسب مشارکت شهروندان در بودجه ریزی، سامانه "من شهردارم" را راه‌اندازی نمود و در سال اول با مشاکت 330هزار نفر و در سال دوم موفق به جلب مشارکت بیش از 1.3 میلیون شهروند در پیشنهاد پروژه‌های توسعه محلی و یا اولویت گذاری آنها در مناطق شهر تهران شده است.
او  با تأکید بر ضرورت تکمیل ایده نظام جامع مشارکت شهروندی و ارتقاء سامانه من شهردارم و ضرورت تبدیل آن به «سامانه جمع سپاری شهروندی» افزود: هدف اصلی کمیسیون برنامه و بوجه، تحقق سامانه جمع سپاری شهروندی است که بودجه ریزی مشارکتی یکی از اجزا این سامانه است. جمع سپاری راهکارها و ایده های مردمی، اولویت دهی شهروندان در دستورکارگذاری موضوعات، مشارکت شهروندان در اجرای پروژه ها و نظارت مردمی بر اجرای آنها از دیگر اجزا سامانه جمع سپاری است که با تحقق این طرح، اقدامات موثری در ارتقای مشارکت شهروندان و مشارکت آنها در ارائه راهکارهای برون رفت از برخی مشکلات و مسائل مهم شهری از جمله کاهش آلودگی هوا، کاهش ترافیک شهری، احیای بافت فرسوده، هوشمند سازی شهری، مدیریت پسماند، صیانت از باغات و فضاهای سبز شهری و زیبا سازی شهری را می توان رقم زد.
رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران با اشاره به بررسی عملکرد مناطق 22 گانه در خصوص پروژه‌های تملک دارایی سرمایه‌ای توسعه محلی گفت: حجم ریالی و فیزیکی اجرای این پروژه ها در سال 1402 نسبت به سال گذشته آن نشان از رشد 125 درصدی دارد و در مجموع 11 منطقه شامل مناطق 13،4،5،7،8،10،12،21،18،19و3 با پیشرفت فیزیکی 100% رتبه های برتر را در میان مناطق به دست آوردند و عملکرد سایر مناطق نیز خوب و قابل تقدیر بوده، همچنین پایین ترین پیشرفت فیزیکی مناطق 88 درصد بوده است.
وی افزود: ما تقسیم بندی های کاذب شورا به دو دسته را به هیچ عنوان قبول نداریم. باید شورا در همه شئون کارآمد باشد و هم با جدیت نقش نظارتی خود را بر شهرداری و عملکرد آن ایفا نماید و هم نقش کمک و حمایتی در پیشرفت و پیشبرد امور بنفع شهروندان و ارتقای فضای شهری داشته باشد. ما در طرح رصد جدیت، دلسوزی، قاطعیت، حمایت و نظارت را توأمان به نمایش گذاشتیم. در سه ماهه دوم سال احساس خطر کردیم و با صراحت فهرست پروژه های قرمز آغاز نشده را در صحن شورا (بیش از 20 مورد) تذکر دادیم و پیگیری شروع 99 پروژه قرمز آغاز نشده را با جدیت از طریق مکاتبات و تذکرات مکتوب و پیگیری های منسجم دبیرخانه طرح رصد از شهرداری تهران و به ویژه مناطق 22 گانه دنبال نمودیم به گونه ای که نتیجه این شد که صرفاً 2 پروژه قرمز آغاز نشده باقی ماند و این حصول نتیجه برای ما مهم بود.
رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به نتایج حاصل شده از اجرای پروژه های توسعه محلی از نیمه دوم سال 1400 تا بهمن ماه سال 1402 بیان کرد: برخی پروژه های توسعه محلی در عرصه های اجتماعی و فرهنگی، حمل و نقل و ترافیک و خدمات شهری به شرح ذیل می باشد:
احداث 58 زمین چمن مصنوعی، آغاز احداث 5 کلانتری‌ در محلات، احداث 44 مجموعه‌ فرهنگی و ورزشی، بهسازی و تجهیز 5 تالار یاس، احداث 6 درمانگاه‌، اصلاح هندسی 4727 نقطه در محلات، احداث 1863ظرفیت پارکینگ جدید محلی، ایمن‌سازی 14.482 نقطه حادثه‌خیز ترافیکی محلی، احداث 918 سرپناه ایستگاه‌ حمل و نقل عمومی، بازگشایی 54 مسیر و معبر ترافیکی، احداث 72هزار متر مربع معبر جدید، احداث 8 تقاطع غیر همسطح، احداث 7 تصفیه خانه جدید، 39 کانال و بهسازی 202 کیلومتر شبکه جمع آوری آب های سطحی، احداث 25 بوستان محلی جدید، احداث 16 میدان میوه و تره بار جدید، احداث، بهسازی و مرمت 612 کیلومتر نهر و کانیو، ایمن سازی و بهسازی تعداد 1068 بوستانت، احداث و مرمت 17.85 چشمه سرویس بهداشتی در محلات، اجرای 11.5 میلیون متر مربع آسفالت در کوچه، خیابان و معابر اصلی، فرعی و بزرگراهی شهر تهران و ... 
این اقدامات با تلاش شهرداری تهران و پیگیری منسجم شورا در همه کمیسیون های تخصصی و با پیگیری همه اعضای محترم شورا محقق شده است.
 
کد خبر: 11-229

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: