• پنج شنبه ٦ ارديبهشت ١٤٠٣-١٥:٣٣
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٨٧٤٤
شربیانی مطرح کرد:

بازآفرینی اعتماد مردم در مداخلات شهری مقدمه بازآفرینی شهری

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به ضرورت بازآفرینی شهرها به دلیل رشد شهرنشینی، بازسازی اعتماد مردم و مداخلات شهری و نهاد سیاست گذاری را مقدمه این امر برشمرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، جعفر بندی شربیانی در هفتمین اجلاس مجمع روسای کمیسیون هایدشهرسازی و معماری شوراهای اسلامی و معاونین شهرسازی شهرداری های کلانشهرها و مراکز استان ها در بوشهر ضمن تشکر از برگزار کنندگان این برنامه در شهر بوشهر به بیان اهداف و برنامه های مبنای بر موضوع اجلاس پرداخت. 
وی گفت: بحث بازآفرینی از زمانی معنا پیدا کرد که شهرها گسترش پیدا کرد و با سرعت توسعه و مهاجرت افراد باعث شکل گیری بافت های ناکارآمد شد؛ در تهران در دهه ۵۰ با توسعه شهر و مهاجرت افراد در بافت های متراکم ساکن شدند و الان ۱۵ تا ۲۰ درصد مردم در بافت فرسوده زندگی کرده و ۸۰ درصد آنان در جنوب خط انقلاب قرارگرفته اند، در این وضعیت بازآفرینی معنی پیدا می کند.
شربیانی تصریح کرد: در مورد چالش های شهرسازی باید گفت طرح های توسعه شهری یک صد سال سابقه دارند که محور آنها در اختیار مدیریت شهری بوده لیکن مشکلاتی از جمله توسعه موزون شهر و تامین سرانه های شهری را حل نکرده است، از بین بردن رانت شهری از دیگر مسائل شهری است. 
عضو شورای شهر تهران افزود: بعضی عدم مشارکت مردمی را ریشه در عدم آگاهی مردم می دانند و بعضی آن را ریشه در فرهنگ مردم و نوع اسکان در نوع آپارتمان نشینی می دانند و دلایل دیگر.
وی تصریح کرد: بعضی نگاهشان مبتنی بر سرمایه اجتماعی و اعتماد مردم است، رابطه بین مردم و نهاد سیاست گذاری سرد است و تعامل درستی شکل نمی گیرد. یکی از موضوعاتی که ترمیم آن ضروری است بازآفرینی اعتماد مردم در مداخلات شهری و رابطه بین نهاد سیاست گذار شهری و سایر ارکان حاکمیتی است. این مسئله با گذشتن از گزاره های تاریخی و فرهنگی و تصورات مردم از این رابطه است، کمیسیون ماده پنج برای حل مسئله مردم است و مشکلات شهری است که در حال حاضر بنگاه تراکم فروشی تبدیل شده و مشارکت مردم را تحدید می کند. 
شربیانی ادامه داد: اگر می خواهیم بازآفرینی در شهر و مشارکت مردم در آن را با اعتماد به نهاد ها حل کنیم باید تعریف سازمان ملل در باره بازآفرینی را پیاده سازی کنیم که گفته اند: مشارکت فرایندی است که ذینفعان بصورت دموکراتیک در تصمیم گیری در مورد منابع مشارکت و تاثیر داشته باشند.  البته این تعاریف در متون دینی ما بوده و در شکل گیری انقلاب نیز بکار گرفته شده است. 
وی افزود: یکی از موضوعاتی که در دوره سوم و چهارم شورای اسلامی شهر تهران بصورت مشارکتی اجرا شد موضوع شورایاری ها بود که در رفع موضوعات اجتماعی و رصد مشکلات محله بسیار خوب بود که در شهرهای دیگه تا حدودی به آن توجه شد که باید این موضوع را مجددا احیا و از مداخلات سیاسی در آن جلوگیری کرد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: