• سه شنبه ٢٤ فروردين ١٤٠٠-١١:٣٠
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢١١٩٩
در صحن شورا صورت گرفت:

الزام شهرداری به تهیه سند تحویل و تحول دوره پنجم مدیریت شهری

اعضای شورای شهر تهران دو فوریت طرح ارائه گزارش و سند تحویل و تحول شهرداری تهران مبتنی بر کارنامه مدیریت شهری در دوره پنجم شورای اسلامی شهر تهران را به تصویب رساندند.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران در دویست و هشتاد و ششمین جلسه رسمی شورای شهر تهران و در جریان بررسی دو فوریتی طرح الزام شهرداری تهران به ارائه گزارش و سند تحویل و تحول شهرداری تهران مبتنی بر کارنامه مدیریت شهری در دوره پنجم شورای اسلامی شهر تهران علی اعطا مفاد این طرح را که به امضای 17 عضو شورا رسیده بود را به صحن ارائه داد.

اعطا گفت: در ابتدا دوره تصمیم بر این شد که بعد از یک دوره طولانی مدیریت پیوسته  یک جریان فکری  و سیاست های یکسانی که در 14 سال وجود داشت، گزارشی درباره آنچه مدیریت شهری جدید تحویل گرفته است به مردم ارائه شود.  در هفتمین جلسه شورادر 21 شهریور 96 پیشنهادی را در صحن به تصویب رساندیم که بر اساس آن شهرداری ملزم به ارائه سند تحویل و تحول در  100 شد.شهردار وقت  هم گزارش خود را کرد و بعد از 4 ویرایش در برج 10 سال 96 ارائه و نهایی شد.

اعطا ادامه داد:  سند تحویل و تحول سال 96 می گفت ما چه تحویل گرفتیم و سند تحول و تحول 1400 می گوید ما چه چیزی  را تحویل خواهیم داد. این گزارش به صورت مستند و داده محور در حوزه های مختلف شهرداری با صورت بندی مقایسه ای که برای مخاطب قابل فهم باشد و مورد استناد بگیرد، ارائه شود.

در ادامه جلسه دو فوریت این طرح  به رای گذاشته شد و با 17 رای موافق به تصویب رسید.

اعطا درباره محتوای این طرح نیز گفت: متن پیشنهادی این است که شهردار تهران موظف است گزارش و سند تحویل و تحول مدیریت شهری تهران با تاکید بر اطلاعات دقیق و قابل استناد مبتنی بر کارنامه شهر تهران بر مبنای گزارش تحویل و تحول سال 96 را با صورت بندی مقایسه ای در حوزه های مختلف شهردای تا تاریخ 31 اردیبهشت 1400 ارسال و در صحن علنی قرائت کند.

رسولی: امیدواریم سند تحویل و تحول به دور از هیاهوهای سیاسی تقدیم مردم شود

در ادامه سید حسن رسولی به عنوان موافق این طرح گفت: به مردم وعده دادیم که اگر به ما رای دهید، پاسخگو خواهیم بود. این گزارش یکی از اقدامات پاسخگویانه است. به مردم قول دادیم امورات اداره پایتخت به صورت شفاف خواهد بود. سایت شفافیت و خروج شهرداری و شورا از حبس اطلاعات نتیجه این عملکرد است. به مردم قول دادیم پاکدستانه تا آخر خواهیم ماند و به این وعده عمل شد.

او ادامه داد: در گزارش تحویل و تحویل سال 96 تصویری را دریافت کردیم و در پایان این دوره متناظر با بخش های آن تصویر در بخش سیاستی و بخش عملکردی باید به مردم گزارش دهیم . ما برنامه سوم ، بودجه ریزی سال97، 98، 99 و 1400 را بر اساس گزارش سال 96 تنظیم کردیم و امیدواریم شورای دوره ششم هم مبتنی بر این دو سند وضعیت شهر را داشته باشد و به سنت حسنه مدیریت دانش و ثبت تجارب مدیریتی اقدام کند. امیدوارم شهردار تلاش کند تا این سند به دور از هیاهوهای سیاسی تقدیم مردم شود.

در ادامه مرتضی الویری رئیس کمیسیون برنامه وبودجه در مخالفت با این طرح گفت: شاید شما از مخالفت من تعجب کنید. اما دغدغه من این است که اگر سند تغییر و تحول  سال 96 را آقای قالیباف تنظیم می کردند، آیا این سند با آن سند که ما در ابتدای دوره خودمان تهیه کردیم، انطباق داشت. همین موضوع درباره سند سال 1400 هم صدق می کند. در نظر بگیرد ما این سند را در مرداد ماه آماده کنیم و به هر دلیل ترکیب مدیریت شهری تغییراتی داشته باشد، آیا آنها این سند را خواهند پذیرفت.

او ادامه داد: ما می خواهیم سنتی را بگذاریم  و من نگران این مطلب هستم که ما با تعارضات آماری مثلا درباره رقم بدهی شهرداری مواجه شویم. اعداد و ارقام ما از بدهی  با آمار و ارقام مدیریت قبلی تفاوت داشت. راه حلی که می توان در این باره ارائه داد این است که ما به صورت غیر رسمی این گزارش را ارائه دهیم و شهردار گزارش خود را ارائه دهد. اما اگر این موضوع به صورت رسمی درآید و هر مدیریت شهری در ابتدا و انتها گزارش دهد با تعارضاتی خواهد بود مگر این که مراجعی فراتر از شورا داشته باشیم که تصویر درستی را ارائه دهد.

نظری: ما عملکرد قابل دفاعی داریم

در ادامه حجت نظری در جایگاه موافق با این طرح گفت: ما باید به جامعه اعلام کنیم که چه چیزی را تحویل گرفتیم و چه چیزی را تحویل می دهیم. اگر خود ما یا بخشی از ما در دوره بعد باشیم یا نباشیم بالاخره باید گزارش عملکرد دوره پنجم شورا به مردم ارائه شود. این فارغ از این است که کدام شهردار چه کاری را انجام داده است. باید گزارش عمکلرد مجموعه مدیریت شهری به شهروندان ارائه شود.

نظری افزود: شهروندان باید بدانند که شورا چه چیزی را تصویب کرده و این مصوبات تا چه میزان به نفع شهروندان بوده است. شهرداری کدام مصوبات را اجرایی کرده و کدام را اجرا نکرده است و دلیل عدم اجرا چه بوده است. مردم باید بدانند شهرداری در مسیر اجرای خود چه فرآیندی را در پیش گرفته است. بسیاری افراد برای ایجاد یاس و سواستفاده های سیاسی مطرح می کنند که در این دوره اتفاقی نیافتاده است. ما اتفاقا باید رسما اعلام کنیم که در این دوره چه اتفاقاتی افتاده است. ما در شرایط بسیار بد تحریم و کرونا در کشور، شهر تهران را اداره کردیم. حتی دولت هم به واسطه کسری بودجه نتوانست بسیاری از برنامه های خود را اجرایی کند ما عملکرد قابل دفاعی داریم و باید به صورت رسمی به جامعه اعلام کنیم.

امانی: شهر فروشی نشد، از داشته ها استفاده بهینه کردیم

در ادامه شهربانو امانی در موافقت با این طرح گفت: دغدغه آقای الویری این بود که چون آمار دهی در کشور ما مشکلاتی دارد احتمالا مدیریت شهری هم با تناقض آمار مواجه شود. قطعا آقای اولویری مستحضر هستند با دقتی که شهردار ما در جمع اوری آمار درست دارند این دغدغه را میتواند رفع کند. البته یک درصدی انحراف آمار طبیعی  و قابل قبول است. ما می خواهیم آنچه را که تحویل گرفتیم و فرایندی که با مقررات گذاری برای اداره ارزان، شفاف و عملی شهر به کار گرفته شده است به مردم گزارش دهیم. لذا معتقدم این حتما می تواند قابل انجام باشد. ما سه شهردار انتخاب کردیم قرار بود شهرداری باتلاق هم فکران ما و اصلاح طلبان در 6 ماهه اول باشد اما نشان دادیم که با وجود این که سعی شد شهر فروشی نشود از داشته ها استفاده بهینه کردیم. 

میر لوحی: دلسوزان شهر معتقدند رویکردها و سیاست های شورا پنجم  موثر بوده است

در ادامه محمود میرلوحی هم در موافقت با این طرح گفت: ارائه چنین گزارشی اولین بار نیست. گزارشی در کاغذ کلاسه قبل از آمدن ما منتشر شد که البته ما خیلی به آن گزارش نپرداختیم. آنها حتی اقداماتی که قرار بود در آینده اتفاق بیافتد را در گزارش خود آورده و جزو کارهای خودشان ثبت کردند. اگرچه در جلسه 307 شورا در مرداد ماه آقایان همان گزارش را منکر شدند در همان گزارشی که در مرداد ماه در همین صحن ارائه شد 5 هزار و 360 میلیارد تومام استقراض در گزارش آمده بود که بعدا منکر آن شدند. حتی یکی از معاونان دوره قبل در مناظره ای که با من داشت آن را منکر شد.

میرلوحی ادامه داد :  در مرداد ماه 96  رختخواب مدیران شهری از این شبکه به آن شبکه رادیو و تلویزیون برده می شد. ما آمده بودیم و آنها هنوز گزارش عملکرد ارائه می دادند. آیا در طول این چهار سال اجازه دادند که ما در تلویزیون بگویم چه کردیم؟شرایط این است در حال حاضر دلسوزان شهر معتقدند رویکردها و سیاست های این شورا موثر بوده است. اما این انتقاد از سوی دوستان ما هم وجود دارد که درباره این اقدامات اطلاع رسانی کافی نشده است. بنابراین ارائه این گزارش یک ضرورت است و سابقه داشته و به دلیل جریان اطلاع رسانی که متاسفانه تریبون رسمی با ما همکاری نمی کنند ضروری است.

در ادامه کلیات طرح ارائه گزارش تحویل و تحول 1400 رای گیری شد و با 17 رای موافق به تصویب رسید.

6-286

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: