• شنبه ١٣ فروردين ١٤٠١-١٠:٣٣
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٤٠٢٢
درگفتگو با اکوایران مطرح شد :‌

از انتخاب زاکانی از لحاظ حقوقی دفاع می کنیم

مهدی اقراریان رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران در خصوص برخی از چالش های حقوقی که در این مدت شورا و شهرداری درگیر آن بودند توضیح می دهد.

به گزارش پایگاه اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران به نقل از اکو ایران؛ مهدی اقراریان رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران در خصوص شکایت برخی از حقوقدانان از شورا به دلیل انتخاب فردی که در زمان انتخاب ویژگی های قانونی برای شهرداری تهران را نداشت و کوتاه آمدن در خصوص برای انتصابات در شهرداری توضیح می دهد.او از پیگیری طرح نظام مشارکت نخبگان در مدیریت شهری نیز خبر می دهد.
 
کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران در7 ماهه آغاز فعالیت های شورای شهر تهران چه اقداماتی را انجام داده است ؟
 
یکی از فعالیت های که در این مدت انجام شده  نظارت جامع مناطق و نظارت جامع محلات است که در طرح نجم دنبال می‌شود. از منطقه 20 هم این کار را آغاز کردیم. چند کار ویژه را در آنجا آغاز کردیم؛ از جمله سیمان ری، سیمان تهران، کانال عباس‌آباد، منطقه برق فشار قوی که دارد مشکلاتی را برای مردم ایجاد می‌کند.
 
یکی دیگر از کارهایی که در کمیسیون آغازکردیم؛ گفت‌وگو با نمایندگان مجلس شورای اسلامی در شهر تهران است. با توجه به ظرفیتی که از نمایندگان داریم؛ یعنی حضور آقایان محسن پیرهادی، اقبال شاکری و تقی‌پور که اکنون در مجلس هستند و پیش از این در شورای شهر تهران بودند. این تعامل بین مجلس و کمیسیون حقوقی و نظارت دنبال می‌شود. برخی چالش‌ها که مربوط به وزارت خانه‌ها می‌شود را با نمایندگان مجلس مطرح کردیم که قول همکاری هم دادند. مساله بعدی هم نظارت به عملکرد شهرداری بود. مثلا می‌دانید در موضوع سفر خیلی به صورت جدی تذکر دادیم و گزارش خواستیم و همچنین اگر جایی احساس کنیم که حقوق عامه تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد، آن را پیگیری می‌کنیم. آنجا هم که حق مردم است نسبت به شهرداری، این را هم کوتاه نیامدیم و نمی‌آییم.
 
 چرا؛ یک جاهایی کوتاه آمدید.
 
حالا اگر مصداقی....
 
 همین مدیرعامل‌ برخی از سازمان ها  که  شما گفتید اگر زمان سرپرستی‌شان به اتمام برسد،  تذکر می‌دهید یا اساسنامه ها را اصلاح کنند یا مدیران عامل را تغییر دهند که نه اصلاحی شد و نه مدیری تغییر کرد و  هنوز هم سر کار هستند. یا شما از لحاظ حقوقی قانع شدید که بایدشفاف‌سازی شود یا نشدید که باید تعیین تکلیف شود
 
اینجا دوستان یک تفسیر حقوقی داشتند در این اساسنامه ها آمده است که کارمند رسمی شهرداری،که براساس تفسیر شهرداری این توسعه پیدا کرده به کارمند رسمی به صورت عام و اینها وقتی به شهرداری تهران مامور می‌شون و به منزله‌ی کارمند رسمی‌ هستند که در شهرداری آمدند و مشغول شدند. این تفسیر شهرداری و حقوقی شهرداری بود.
 
با توجه به اینکه اصلاح اساسنامه‌ها در دستور کار بوده، ما این مدت‌زمان کوتاه را اغماض کردیم به معنای اینکه آن نظر حقوقی دوستان را پذیرفتیم تا موضوع به صورت اساسی حل شود. این با تاخیر مواجه شده، اما علتش این است که واقعا اصلاح اساسنامه‌ها یک کار زمان‌بری بوده اما  آماده شده است. بعد از آن تذکری هم که من دادم، امروز به ما اعلام کردند که بحث گزارشگران فساد و تخلف را هم شهرداری اصلاحیه‌اش را به شورا داده که انشاء‌الله امسال در دستورکار قرار می‌گیرد.
 
یکی از موضوعاتی که اولین بار است که دارم اعلام می‌کنم که خوب است شما مطلع باشید  بحث نظام مشارکت نخبگان در مدیریت شهر تهران است که من جزو طراحان آن هستیم  در حال حاضر بر روی آن کار می‌کنیم. آن  را به گروه‌های مختلفی از نخبگان دادیم تا آن را بررسی کنند و انشاء‌الله در سال آینده تصویب آن را پیگیری می کنیم.
 
براساس این طرح، دیگر از این به بعد تعریف شده است که نخبگان چه کسانی هستند و چگونه می‌توانند  در فرآیندها ورود پیدا کنند.
 
یکی دیگر از کارهایی که باز ما انجام دادیم که من جزو طراحان آن بودم، بحث پنجره واحد بود که دیدید با 20 امضا آمد و ما شهرداری تهران را الزام کردیم به اینکه پنجره واحد مجوزها را هم راستای با کاری که در دولت داردانجاممی‌شود، انجام بدهد چون این نیازمند به مصوبه شورا داشت.  
 
 به جز حقوق دان هایی که از وزارت کشور برای صدور حکم آقای  زاکانی شکایت کرده اند برخی نیز از شورای شهر تهران به دلیل انتخاب فردی که ویژگی های شهرداری را در زمان انتخاب نداشته شکایت داشته اند آیا کمیسیون حقوقی شورا تاکنون به این شکایت ها ورود کرده است .
 
خیر ؛ تا الان هیچ موضوع حقوقی در این خصوص نبوده و اصل این شکایتی را هم که شما می گویید را ندیدم.
 
موضوع خبری هم شد که برخی از شورای شهر بابت این انتخاب شکایت کرده اند ؟
 
بله؛ اگر اصل آن را ندیدم .... ما از نظر حقوقی از انتخابی که انجام دادیم، کماکان دفاع می‌کنیم و معتقدیم انتخابی که انجام دادیم از نظر حقوقی فاقد اشکال بوده است و اینکه تایید وزارت کشور و حکمی هم که زدند، به همین موضع‌گیری اخیر دیوان درخصوص رای‌ای که داد دال بر اینکه این رای مربوط به موضوع شهردار تهران نیست هم به نظر من موید همین موضوع هست و اینجا نظرمان کاملا مشخص هست.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: