• چهارشنبه ٧ ارديبهشت ١٤٠١-٠٩:١٤
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٤١٨٦
گزارش همشهری از شصت و یکمین جلسه شورا:

کلید 4000خانه به‌زودی در دست تهرانی‌ها

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در جلسه 61 شورای شهر جزییاتی درباره کار قرارگاه مسکن ارائه کرد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران روزنامه همشهری از جلسه شورا نوشت: پس از اینکه شهردار تهران از تشکیل قرارگاه مسکن خبر داد، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران جزئیات قرارگاه جهادی مسکن و مشکلات مرتبط با آن را در صحن شورا تشریح کرد. به‌گفته او با ریاست بنیاد مسکن تفاهمنامه‌ای درخصوص ۱۰هزار واحد مسکونی در منطقه5 و ۱۶منعقد و عملیات اجرایی 4هزار واحد آغاز شده است. در این تفاهمنامه زمین و پروانه برعهده شهرداری و ساخت برعهده بنیاد مسکن است.
حمیدرضا صارمی با تأکید بر اینکه افزایش جمعیت و افزایش نیاز به مسکن در تهران به مرز خطرناکی رسیده است، گفت: سیاست قرارگاه جهادی مسکن برنامه‌ریزی برای ایجاد سازوکار مسکن، تأمین مسکن گروه‌های کمتر برخوردار در پیوند با سایر گروه‌های درآمدی از طریق هم‌افزایی نهادها، تقویت پژوهش‌های کاربردی در این زمینه و اولویت‌بخشی به بهسازی مسکن است.
به‌گزارش همشهری، شصت‌ویکمین جلسه از ششمین دوره شورای اسلامی شهر تهران سه‌شنبه، ششم اردیبهشت‌ماه1401 برگزار شد. در این نشست نایب‌رئیس شورا با اشاره به فرارسیدن روز قدس از این روز به‌عنوان تبلوری از مقاومت در جهان اسلام یاد کرد و افزود: راهپیمایی روز قدس به‌دلیل پاندمی کرونا در 2سال گذشته برگزار نمی‌شد، اما خوشبختانه امسال امکان برگزاری این مراسم فراهم شده است.
پرویز سروری با اشاره به 7اردیبهشت، روز ایمنی حمل‌ونقل نیز گفت: رسیدن به ارتقای ایمنی قطعا باید با استاندارد‌سازی‌ راه‌ها و وسایل‌نقلیه شکل بگیرد؛ یعنی همان دغدغه‌های مردم شامل پایین بودن کیفیت خودروها که زمینه از دست دادن هموطنان ما را فراهم می‌کند و این در‌ شأن ملت ما نیست.
او با نقل قولی از رهبری گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند که باید کیفیت و استانداردهای خودرو‌های ما ارتقا پیدا کند و تلفات یک نفر هم ضایعه بزرگی است. ان‌شاءالله این موضوع مدنظر همه عزیزان قرار بگیرد و در تهران هم شورای شهر از شهرداری توقع دارد که با شناسایی نقاط حادثه‌خیز و اصلاح معابر و بهبود کیفیت آسفالت معابر، زمینه‌های رسیدن ما به یک استاندارد قابل‌قبول را فراهم کند.
پرویز سروری با اشاره به گزارش نایب‌رئیس پلیس راهور گفت: این گزارش نشان می‌دهد که امسال نسبت به سال گذشته شاهد کاهش بیش از 20درصدی مرگ‌ومیر ناشی از سوانح رانندگی هستیم و این نشان می‌دهد که اصلاح معابر و تقویت فرهنگ عبور و مرور و استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی راه‌حل‌های مناسبی هستند که حتما شورا و شهرداری بر این موضوع تأکید خواهند کرد.

ایمنی حمل‌ونقل
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران در صحن ‌ شورای شهر، در نطق پیش از دستور گفت: حتی در کشورهای توسعه‌یافته که تصادفات کمتری دارند بین 3 تا 5درصد از جی‌دی‌پی (تولید ناخالص داخلی) این کشورها صرف هزینه‌های درمان شهروندان در تصادفات می‌شود. در کشورهای در حال توسعه همچون ایران 7 تا 8درصد جی‌دی‌پی صرف جبران خسارات ناشی از تصادفات، معلولیت‌ها و دیگر آسیب‌هایی که در سالیان متمادی به‌دنبال  دارد، می‌شود.
سیدجعفر تشکری‌هاشمی با بیان اینکه براساس آمار سازمان بهداشت جهانی در سال۲۰۱۸ در طول یک سال یک‌میلیون‌و۳۵۰هزار نفر در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست داده‌اند، گفت: به‌عبارتی هر ۲۴ثانیه یک انسان در تصادفات کشته می‌شود که یک زنگ خطر برای تمامی شهروندان در شهرهای کوچک و بزرگ است.
وی با بیان اینکه بیشترین عامل مرگ‌ومیر بین افراد مسن و 5 تا ۲۹سال به‌علت تصادفات بوده است، گفت: براساس گزارش‌های جهانی در سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ شاهد کاهش مرگ‌ومیر در تصادفات بوده‌ایم؛ به‌گونه‌ای که از 26.4 کشته شده در هر ۱۰۰هزار نفر به ۲۱نفر در ۱۰۰هزار نفر رسیده و آخرین آمار نیز نشان می‌دهد که به ۲۰نفر رسیده‌ایم.
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: این عدد بالاست و به‌سادگی نمی‌توانیم از ۲۰نفر در ۱۰۰هزار نفر بگذریم. در ایران سومین دلیل مرگ‌ومیر، تلفات ناشی از تصادفات است؛ درحالی‌که در سایر کشورها تصادفات رتبه هشتم را دارد.
وی اضافه کرد: در گذشته ۷۰درصد تصادفات جاده‌ای و ۳۰درصد آن درون‌شهری بوده که از ۷۰درصد تصادفات جاده‌ای نیز به‌دلیل گسترش حریم شهری و وجود سکونتگاه‌های غیرمجاز، تصادفات عمدتا در نزدیکی شهرها اتفاق افتاده است. در بحث ایمنی ترافیک فاصله محسوسی با کشورهای دیگر داریم و ۴۷درصد تصادفات به‌دلیل بی‌توجهی رانندگان است و ۵۶درصد آنها در بزرگراه‌ها رخ می‌دهد.
تشکری‌هاشمی با بیان اینکه در سال۲۰۰۰ آمار تلفات ایران و کره‌جنوبی با هم برابر بوده است، گفت: ما در سال۲۰۱۹ تنها ۲۵درصد تلفات را کاهش داده‌ایم و کره‌جنوبی با کاهش ۷۵درصدی روبه‌رو بوده است. این نشان می‌دهد که ایران می‌تواند با برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح بر محورهای ایمنی تلفات را کاهش دهد.

 تهران ۱۵۰هزار خانه نیاز دارد
حمیدرضا صارمی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، در صحن شورا خاطرنشان کرد: شهر تهران ۱۱درصد جمعیت کشور و ۱۵درصد جمعیت شهری کشور را به‌خود اختصاص داده است. پس وقتی دولت می‌گوید سالانه یک میلیون مسکن ایجاد خواهد کرد قاعدتا در این مسکن ملی باید ۱۵۰هزار واحد را به تهران اختصاص دهد و نمی‌دانیم چرا در شهرهای جدید و شهرک‌ها این اقدام را انجام می‌دهد.
او گفت: در 3سال قیمت هر مترمربع یک واحد مسکونی در خیابان کارگر از 7میلیون تومان به 80میلیون تومان  رسیده است. گفت: ۱۲۰میلیون تومان تسهیلات ۲۰درصد قیمت ساخت یک مسکن است که این مبلغ به ۴۵۰میلیون تومان افزایش پیدا کرد و از اسفندماه اعمال شد و محدودیت مالی در این زمینه وجود ندارد. 
در این زمینه ۶۰میلیون تومان نیز به‌عنوان ودیعه پرداخت می‌شود. تقاضا داریم شورا با وزیر راه‌وشهرسازی تعاملی داشته باشد که این ودیعه به ۲۰۰میلیون تومان افزایش پیدا کند که با این اقدام یکی از قفل‌ها باز می‌شود.

تذکرات اعضا


یکی از توقعات از شهرداری در مدیریت جدید اصلاح طرح‌هایی است که در زمان خود جذابیت و توجیه داشته و به مرور زمان کاربرد خود را از دست داده‌اند. بعضا در مواردی باید ۵۰۰پلاک در یک منطقه خریداری می‌شده تا تعریض صورت بگیرد که ۵۰پلاک خریداری شده و مابقی با توجه به اینکه شهرداری بودجه نداشته باقی مانده است.‌

ناصر امانی  / عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا

در 18آبان سال87 شورای سوم مصوبه‌ای با عنوان ساماندهی کارگران فصلی شهر تهران داشته که در سامانه‌ای این افراد را ثبت‌نام کند. مصوبه ساماندهی کارگران فصلی تا سال96 با سرعت خوبی در جریان بود و ۱۲هزار نفر در آن ثبت نام کرده بودند اما متأسفانه با وقفه 4ساله مواجه شده است.

حبیب کاشانی / عضو کمیسیون برنامه و بودجه

با توجه به اینکه مقرر شده زمان فعالیت شهرداری را 2شیفت یا 3شیفت کنند اما به من اطلاع دادند در منطقه‌ای درخواست صدور فیش اعلامی عوارض را داشتند و مسئولان مربوطه اعلام کردند ۵۰نفر جلوی شما هستند و ما روزی 2فیش 
صادر می‌کنیم.

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: