• سه شنبه ١٤ فروردين ١٤٠٣-١٥:٠٢
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٨٦٢٠
صادقی: 9-224

کار دفاتر خدمات الکترونیک شهر فقط حوزه شهرسازی نیست/ دفاتر باید شرایط هوشمندسازی و الکترونیک کردن فرایند های شهر را تسهیل کنند

عضو شورای اسلامی شهر تهران در خصوص فعالیت دفاتر خدمات الکترونیک شهر، گفت: دفاتر خدمات الکترونیک شهر قرار بود در تمامی حوزه های شهری از جمله خدمات شهری و فناوری اطلاعات، نسبت به هوشمندسازی الکترونیک کردن فرایندهای شهری، تسهیل گر باشند اما امروز فعالیت این دفاتر، معطوف به حوزه شهرسازی شده است که شورا باید جلوی این امر را بگیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، احمد صادقی در دویست و بیست و چهارمین جلسه شورا و در جریان بررسی اصلاح مصوبه «بهای خدمات کارشناسی و فنی قابل ارائه توسط مؤسسه فناوران شهر(دفاتر خدمات الکترونیک شهر)» گفت: یک اشتباه بسیار بزرگ از سوی شهرداری تهران رخ داده و  شورا نیز به این اشتباه دامن زده است و آن، معطوف بودن فعالیت دفاتر خدمات به حوزه شهرسازی بوده است. 
وی ادامه داد: حوزه شهرسازی بخش کوچکی از فعالیت این دفاتر بوده اما به دلیل جذابیت درآمدزایی، عمده فعالیت این دفاتر معطوف به حوزه شهرسازی شده است. این در حالی است که این دفاتر باید کارسازی مردم در حوزه هوشمندسازی و الکترونیکی کردن فرایندهای شهر را تسهیل کنند. 
صادقی ادامه داد: در حال حاضر فرایندهای خدمات شهری و و فناوری اطلاعات و یا فرایندهای بیرون از شهرداری فعال است ولی در دفاتر، فقط به حوز شهرسازی پرداخته می شود و خدمات دیگر را انجام نمی دهند.
وی افزود: متأسفانه در شورای شهر هم کمیسیون اصلی این موضوع را کمیسیون شهرسازی و معماری قرار داده اند. در حالی که کمیسیون  اصلی این امر، کمیسیون برنامه و بودجه است و بایستی کمیسیون های دیگر نظرات خود در حوزه هوشمندسازی را به این کمیسیون ارسال کنند. 
عضو شورا در ادامه اظهار کرد: در مصوبه سال گذشته شورا در ماده 4 قرار بوده ظرف مدت 3 ماه، شهرداری مکلف شود کاهش زمان صدور انواع پروانه ها و گواهی ها نه فقط در حوزه شهرسازی را به مؤسسه اعلام کند و دفاتر خدمات، زمان را رعایت کنند. متأسفانه این مهم صورت نگرفته و در حال حاضر در باغات و آتش نشانی، پرونده های زیادی در دفاتر می ماند؛ زیرا شهرداری به وظیفه خود عمل نکرده و اصلاح فرایند ها را انجام نداده و زمان مشخص نکرده است. در نتیجه دفاتر، بلاتکلیف هستند.
صادقی ادامه داد: همچنین در تبصره 6 ماده 4 می بایست کارگروهی در راستای  واگذاری امتیاز فعالیت و بهره برداری تشکیل شود که  این کارگروه تا کنون تشکیل نشده؛ در حالی که یکی از مهمترین موضوعات دفاتر خدمات است. گرچه در این کارگروه تنها نمیانده کمیسیون شهرسازی و معماری از شورای شهر می بایست حضور داشته باشد که با توجه به ماهیت این دفاتر این موضوع نیز قابل درک نیست. 
صادقی در ادامه خاطر نشان ساخت: در سال 97 زمانی که قرار بوده دفاتر کار خود را انجام بدهند؛ شهرداری ملزم به  اصلاح فرایندها و سامانه شهرسازی با رویکرد کاهش زمان صدور پروانه های ساختمانی بوده اما در مهلت 6 ماهه این مهم را انجام نداده است. مجدداً در حکم 19 برنامه چهارم مصوبه همین شورا 6 ماه به شهرداری مهلت داده می شود این اقدام را صورت دهد اما این کار انجام نمی شود. سال گذشته نیز در ماده 5 همین دستور العمل، 6 ماه به شهرداری وقت داده می شود که این اقدام را انجام دهد اما مجدد کاری صورت نمی گیرد. 
صادقی در پایان افزود: قرار نیست ما هر سال بیاییم و فقط در خصوص افزایش بهای خدمات این دفاتر بحث کنیم. این لایحه فرصت خوبی است که خدمات هوشمندسازی و الکترونیکی شدن فرایندهای شهر را در این دفاتر پیگیری کنیم و تنها به حوزه شهرسازی پرداخته نشود.
 
کد خبر: 9-224

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: