• شنبه ١٣ آذر ١٤٠٠-٠٩:٠٦
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٣٢٢٤
سید جعفر تشکری هاشمی

تشکیل کارگروه جانبازان و معلولان در شورای شهر تهران

زمانى که در جرگه افرادی که از سلامت جسمی کامل برخوردارند، در فضاها و معابر کلان‌شهر تهران آمد و شد مى‌كنيم، دريافت و دركمان از رنج و مشقتى كه افراد داراى معلوليت و توان‌یاب براى تردد در گذرگاه‌هاى سخت زندگى در شهری متحمل می‌شوند که میزبان مهربانی برای شهروندان معلول خود نیست، از زمين تا آسمان است. 
 
ما هر سال همزمان با روز جهانى معلولان، با جملات و کلمات كليشه‌اى، يادآور مى‌شويم كه شهر و معابر شهری باید براى همه اقشار جامعه مناسب‌سازی شود اما فقط كافى است يك روز چشمانمان را ببنديم و در جايگاه يك فرد دارای معلولیت يا كم‌توان با ويلچر از خانه خود خارج شويم. آن‌وقت است كه شايد به عمق محدوديت‌ها و محرومیت‌ها پی ببريم، موانعی که پیش ‌رویِ جسم شهروندان معلول قرار دارد، اما روحِ آنها را می‌خراشد.
 
سهم ۱۰ درصدی معلولان از کل جمعیت جوامع گوناگون بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، نگران‌کننده و قابل تأمل است که البته در جوامعی مانند کشورمان که تعداد معلولان به دلایلی همچون آمار بالای مجروحان و مصدومان تصادفات رانندگی به مراتب بالاتر از متوسط جهانی است، حادتر و بغرنج‌تر به نظر می‌رسد.
 
به رغم اقدامات صورت گرفته در ساليان گذشته مانند راه‌اندازى سامانه حمل و نقل ويژه جانبازان و معلولان، تجهيز اتوبوس‌هاى تندرو به رمپ ويژه و مناسب‌سازى نسبی معابر از جمله پياده رو سازى و نصب آسانسور در مترو، پلاك ويژه براي خودروهاي معلولان، وضعیت موجود تا رسيدن به نقطه مطلوب و آنچه این عزیزان از مدیریت شهری انتظار دارند، فاصله فراوانى داريم. 
 
بى شك، توجه به نیاز‌های افراد دارای معلولیت در حمل و نقل شهری از ضرورت‌هایی است که شوراى اسلامی شهر تهران به آن توجه ویژه دارد. در این راستا، كميسيون عمران و حمل و نقل شورا، كارگروه ويژه‌ای را تحت عنوان "جانبازان و  معلولان" با حضور نمايندگانى از اين قشر تشكيل داده است تا با همفكرى و همدلی و با شناخت بیشتر از خواسته‌ها و نيازهای این عزیزان در سايه تعامل با مديريت شهرى، احصاء و اجرای راهكارهاى علمى و كارشناسى را در موضوع مناسب‌سازی فضاها و معابر شهری و حمل و نقل عمومی را در دستور کار قرار داده و به صورت جدی پیگیری نمايد.
 
"روز جهانی معلولان" گرچه تلنگری است به  تمامی ما مسئولان که شاید ناخواسته در هیاهوی امور روزمره، این بخش بزرگ از جامعه را به فراموشی سپرده و از مسائل و مشکلات این عزیزان غافل مانده‌ايم اما باور دارم در این دوره فعالیت مدیریت شهری تهران، با عزم والا، همت بلند و تعامل حداکثری همه دستگاه‌های مسئول و با پرداختن به درخواست‌ها و مطالبات آنها با این اعتقاد که «معلولیت، محدودیت است نه ناتوانی» می‌توانيم آن روشناى نهفته در اين شهر را به درستی و در عرصه عمل، به منصه ظهور برسانیم و رضایت شهروندان معلول پایتخت را جلب کنیم.
*رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: